Akcja 2. Partnerstwa strategiczne

Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk

Akcja umożliwia organizacjom działającym w obszarze niezawodowej edukacji dorosłych realizację międzynarodowych projektów z udziałem zagranicznych partnerów.

Możliwe są do wyboru dwa typy projektów. Pierwszy to projekty mające na celu głównie nawiązywanie współpracy europejskiej i wymianę dobrych praktyk i doświadczeń, czyli bardzo podobne do Projektów Partnerskich Grundtviga, realizowanych z sukcesem w poprzednim programie. Natomiast drugi typ projektów to projekty mające na celu opracowywanie innowacyjnych produktów z dużym potencjałem ich szerokiego wykorzystania w edukacji dorosłych.

Cele Akcji 2 w podziale na 2 typy projektów:

Priorytety

Aby projekt mógł otrzymać dofinansowanie, musi odnosić się do jednego z priorytetów opisanych w Przewodniku po programie Erasmus+ w części dot. Akcji 2 – Partnerstwa strategiczne. Musi to być priorytet dla sektora Edukacji dorosłych lub priorytet horyzontalny, z zachowaniem warunku, że sektorem, na który ma miejsce największy wpływ, musi być Edukacja dorosłych. We wniosku o dofinansowanie należy wybrać jeden priorytet główny (spośród priorytetów horyzontalnych lub dla sektora Edukacji dorosłych) oraz można wybrać jeden lub dwa priorytety dodatkowe (spośród wszystkich możliwych priorytetów wyznaczonych w programie – szczegóły w Przewodniku po programie).

  • Priorytety dla sektora Edukacja dorosłych
    • Poprawa i poszerzanie gamy wysokiej jakości możliwości uczenia się dorosłych w drodze udostępnienia elastycznych ofert nauki przystosowanych do ich potrzeb w zakresie zdobywania wiedzy (np. nauka łączona, aplikacje cyfrowe do nauki) oraz walidacji umiejętności zdobytych w ramach nauki nieformalnej i pozaformalnej.
    • Wsparcie dla tworzenia ścieżek zdobywania nowych umiejętności oraz uzyskiwania do nich dostępu przez dorosłych o niskich kwalifikacjach, słabym stanie wiedzy i niewystarczających kompetencjach. Ma to dorosłym umożliwić poprawę umiejętności poznawczych, matematycznych i cyfrowych, a także innych kluczowych kompetencji. Powinno dać im też możliwość zdobycia wyższych kwalifikacji, w tym poprzez identyfikację umiejętności oraz dopasowane oferty nauczania.
    • Zwiększanie popytu na zdobywanie wiedzy i uczestnictwa poprzez skuteczne strategie aktywizacji, poradnictwa i motywowania, wspierające ścieżki zdobywania nowych umiejętności poprzez zachęcanie i namawianie dorosłych o niskich kwalifikacjach lub słabych umiejętnościach, ewentualnie poprzez opracowanie stosownych rad i wytycznych jako usługi, która zapewni, że dorośli będą mieli dostęp do odpowiedniej nauki przez całe życie.
    • Poszerzanie i rozwój kompetencji edukatorów i innych pracowników wspierających uczące się osoby dorosłe, zwłaszcza jeśli chodzi o ocenę ich dotychczasowych umiejętności i wiedzy oraz motywowanie ich do dalszej nauki; usprawnianie metod i narzędzi nauczania poprzez skuteczne wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań i technologii cyfrowych.
    • Opracowywanie mechanizmów monitorowania skuteczności oraz poprawiania jakości strategii uczenia się dorosłych (oraz zapewniania dostępu do nauki) oraz śledzenia i monitorowania postępów dorosłych osób uczących się.
  • Priorytety horyzontalne

    Zachęcamy również do zapoznania się z priorytetami horyzontalnymi. Spośród priorytetów horyzontalnych Komisja Europejska określiła priorytet „włączenie społeczne” jako wysoce adekwatny. Poniżej zamieszczone są nazwy ww. priorytetów (pełna treść znajduje się w Przewodniku po programie):

    • Wspieranie szans dla wszystkich w zakresie zdobywania i rozwijania kluczowych kompetencji, w tym podstawowych umiejętności
    • Włączenie społeczne
    • Wspólne wartości, zaangażowanie obywatelskie i partycypacja
    • Cele środowiskowe i klimatyczne
    • Innowacyjne praktyki w erze cyfrowej
    • Wspieranie edukatorów, osób pracujących z młodzieżą, liderów edukacyjnych i pracowników pomocniczych
    • Przejrzystość i uznawanie umiejętności i kwalifikacji
    • Zrównoważone inwestycje, jakość i efektywność systemów kształcenia, szkolenia i na rzecz młodzieży
    • Społeczna i edukacyjna wartość europejskiego dziedzictwa kulturowego, jego wkład w tworzenie miejsc pracy, wzrost gospodarczy i spójność społeczną

Założenia akcji

Termin składania i czas trwania wniosków dla konkursu 2020 – Akcja 2

Termin składania wniosków: 24 marca 2020, godz. 12:00:00 czasu brukselskiego.

Projekty w konkursie roku 2020 mogą trwać od 12 do 36 miesięcy. Początek projektu należy zaplanować pomiędzy 1 września a 31 grudnia 2020. Wszystkie projekty z konkursu roku 2020 muszą zakończyć się najpóźniej 31 sierpnia 2023 r.

Kolejne etapy procesu wyboru wniosków i podpisywania umów

  • Ocena wniosków: marzec-lipiec 2020
  • Decyzje o przyznaniu dofinansowania: lipiec 2020
  • Indywidualne powiadomienia o wynikach konkursu wraz z komentarzami ekspertów oceniających wnioski: sierpień 2020
  • Podpisywanie umów o dofinansowanie: do 3 miesięcy po przesłaniu powiadomień o wynikach konkursu (dla podmiotów niepublicznych z przyznanym skumulowanym dofinansowaniem przekraczającym 60 tys. euro – badanie zdolności finansowej; I płatność niezwłocznie po podpisaniu umowy – do 30 dni)

Spotkanie informacyjne beneficjentów z Narodową Agencją: wrzesień 2020.

Definicje określeń

W Przewodniku po programie Erasmus+, w Glosariuszu, podane są definicje pojęć na użytek programu. Zapraszamy do zapoznania się z nimi. Szczególnie ważne dla sektora Edukacji dorosłych są definicje:

  • Edukacja dorosłych
  • Organizacja edukacji dorosłych
  • Dorosły słuchacz
  • Job shadowing