Ważne, ciekawe, interesujące – co się u nas dzieje

treść strony

Zdobądź certyfikat European Language Label!

Trwa 22. edycja europejskiego konkursu na najlepszy projekt językowy. Wnioski o przyznanie certyfikatów można składać do 15 czerwca 2023 r.

  • fot. Shutterstock

Prowadzisz autorskie zajęcia z języka regionalnego? Organizujesz pikniki językowe dla lokalnej społeczności lub obcokrajowców? A może razem ze swoimi uczniami poznajecie angielski czy też niemiecki za pomocą nowych technologii? Zgłoś się do konkursu European Language Label (ELL) 2023 i zdobądź językowy certyfikat.

Jak złożyć wniosek

Zaproszenie do udziału w konkursie skierowane jest do koordynatorów realizujących projekty w przedszkolach, szkołach, na uczelniach, a także w instytucjach wspierających edukację językową (np. domach kultury, bibliotekach, muzeach). Mogą oni zgłaszać zarówno działania dofinansowane w ramach Erasmusa+ lub innych programów edukacyjnych, jak i takie, które nie otrzymały żadnych dotacji.

Konkurs ELL został stworzony przez Komisję Europejską w 1998 r. i odbywa się w ponad 20 krajach uczestniczących w programie Erasmus+. Polskie placówki biorą w nim udział od 2001 r. Celem tej inicjatywy jest wyróżnienie edukatorów – realizujących innowacyjne projekty w dziedzinie nauczania języków obcych – prestiżowym certyfikatem ELL, podpisanym przez komisarz Unii Europejskiej ds. innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży oraz polskiego ministra edukacji i nauki.

Dotychczas laureatami konkursu ELL zostawali edukatorzy i edukatorki zarówno z placówek publicznych, jak i niepublicznych. Ich działania stanowią inspirację dla kolejnych pedagogów. Rewelacyjne pomysły na nauczanie języków, czasami zaskakujące nawet dla członków jury, wnoszą do polskiej edukacji językowej świeżość, motywują uczniów, rozwijają ich kompetencje – od językowych po cyfrowe – i zachęcają do kontaktów z obcokrajowcami. Co więcej, wyróżnione projekty mogą być potem realizowane w kolejnych placówkach.

W minionych latach nagrodzone zostały inicjatywy, w których polscy uczniowie uczyli się języków obcych, np. analizując historię migracji, przygotowując biografie Polaków deportowanych do Auschwitz oraz tłumacząc powieści noblistki Olgi Tokarczuk. Obcokrajowcy zaś poznawali język polski m.in. poprzez wystawy muzealne. Jakie zagadnienia będą tematem projektów, które zostaną zgłoszone do 22. edycji konkursu ELL? Dowiemy się jesienią.