Ważne, ciekawe, interesujące – co się u nas dzieje

treść strony

By wszyscy się dowiedzieli!

Odpowiednia promocja naszych działań może zapewnić im sukces, a przede wszystkim je usprawnić. Jak więc promować własny projekt?

  • fot. Shutterstock

INFORMACJA TO PODSTAWA
Prostą informację prasową możesz stworzyć sam. Napisz ją, wykorzystując pytania: co?, kto?, gdzie?, kiedy?, dlaczego? i jak? Kiedy już zredagujesz prosty komunikat, możesz przekazać go mediom, zaprzyjaźnionym instytucjom, stowarzyszeniom, umieścić na stronach internetowych. Przeanalizuj, które kanały komunikacji będą najskuteczniejsze – przyda się burza mózgów z partnerami projektu! Warto też – już na etapie planowania działań – stworzyć identyfikację wizualną projektu: logo, paletę kolorów. Każdą informację można wzbogacić o profesjonalne zdjęcia, krótkie filmy, grafiki. Wtedy na pewno przyciągną większą uwagę.

SPRAWDŹ CENNIKI
Skuteczna nowoczesna promocja bywa kosztowna, dlatego zanim do niej przystąpisz, przeanalizuj ceny. Zorientuj się, ile kosztuje usługa druku plakatów czy ulotek, ile trzeba zapłacić za emisję spotów reklamowych w radiu i telewizji, a ile za publikacje na łamach portali internetowych czy też w mediach społecznościowych.

JAK SZUKAĆ UCZESTNIKÓW PROJEKTU?
Zastanów się, gdzie bywają osoby z twojej grupy docelowej, jakie mają hobby, jakie sporty uprawiają. Seniorów spotkasz w bibliotekach, przychodniach i aptekach. Tam też postaraj się umieścić drukowane zaproszenia do udziału w projekcie, broszury, ulotki i plakaty informacyjne. Do młodych ludzi warto oczywiście kierować kampanie zdalne, ale nie tylko. Poproś właścicieli np. klubów muzycznych lub sportowych o możliwość rozwieszenia plakatów.

ZAPRASZAJ DZIENNIKARZY
Chwal się projektem na każdym etapie! Pamiętaj, że możesz zaprosić dziennikarzy lokalnych gazet, radia, telewizji czy portali internetowych i nic to nie kosztuje! Musisz się jednak do tego odpowiednio przygotować. Zastanów się, które z wydarzeń organizowanych w ramach projektu może być najbardziej interesujące dla szerokiego grona odbiorców. Może odwiedzili was zagraniczni goście? A może przygotowaliście właśnie jakąś wystawę, pokaz, wycieczkę? Warto wiedzieć, że dla dziennikarza prasowego i radiowca najważniejsi będą chętni do rozmowy uczestnicy projektu, a dla redaktora telewizyjnego i fotografa istotne jest też tło wydarzenia, akcja, którą można zarejestrować. Zaproszenia dla dziennikarzy najlepiej przekazać e-mailem kilka dni przed planowanym wydarzeniem. Wyślij je zarówno do lokalnych, jak i większych redakcji. Jeśli zaproponujesz oryginalny temat i zapewnisz kontakt z uczestnikami projektu, nie jest wykluczone, że zainteresujesz nawet ogólnopolskie media. Adresy e-mail znajdziesz na stronach internetowych. Poza tym o gotowe listy mailingowe możesz poprosić rzeczników prasowych różnych instytucji (np. lokalnej uczelni) albo osoby, które już wcześniej koordynowały projekty w ramach Erasmusa+. Pamiętaj też o Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji i sieci naszych regionalnych korespondentów, którzy relacjonują wydarzenia z całej Polski!

REJESTRUJ WYDARZENIA
W czasie realizacji projektu zamieszczaj na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych relacje z kolejnych wydarzeń. Mogą to być kilkuminutowe filmy wideo, fotorelacje opatrzone kilkoma zdaniami opisu lub nawet komentarzami uczestników. Pamiętaj o RODO. Najlepszą promocję projektu zapewnią jego zadowoleni uczestnicy, jednak aby pokazywać ich na zdjęciach czy filmach, niezbędne jest uzyskanie od nich zgód na wykorzystanie wizerunku. Z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika, że wspomniany dokument jest zbędny, „jeżeli sfotografowana osoba stanowi tylko element całości, a usunięcie jej wizerunku nie wpłynie na przekaz zdjęcia”.

CHWAL SIĘ EFEKTAMI PROJEKTU
Na zakończenie możesz zorganizować konferencję, by podzielić się owocami działań projektowych. W wydarzeniu powinni wziąć udział wszyscy uczestnicy, ponieważ ich historie i opinie to najlepsza promocja. Badania pokazują, że chętniej zwracamy uwagę na treści, w których występują bohaterowie opowiadający o własnych doświadczeniach. Ze zdjęć, filmów czy rejestracji wypowiedzi zgromadzonych podczas działań projektowych możesz przygotować specjalną prezentację podsumowującą. Pokaż ją na wieńczącej twoje przedsięwzięcie konferencji albo po prostu zamieść ją w internecie. To pomoże przyciągnąć nowych odbiorców – potencjalnych uczestników kolejnych projektów!

Więcej informacji o tym, jak upowszechniać informacje o projekcie, znajdziesz w przewodniku „Jak przekazywać informacje na temat swojego projektu?” zamieszczonym na stronie: bit.ly/443EKh3

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 3/2023: