Ważne, ciekawe, interesujące – co się u nas dzieje
-
Erasmus+
Data publikacji: 18.03.2022
Koordynatorzy w działaniu. Raport z badania dotyczącego osób pracujących z młodzieżą w ramach programu Erasmus+
Zachęcamy do zapoznania się z raportem, w którym przedstawiono wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego przez 33 narodowe agencje programu Erasmus+ w ramach sieci badawczej Research-based analysis and monitoring of Erasmus+: Youth (RAY).
Badanie to dotyczyło projektów edukacyjnych realizowanych w sektorze Młodzież programu Erasmus+ i miało na celu przeanalizowanie opinii koordynatorów projektów młodzieżowych na temat inicjatyw finansowanych ze środków E+ Młodzież, a także poznanie ich oceny odnośnie do wpływu tych działań na ich uczestników, organizacje młodzieżowe, społeczności lokalne oraz na ich samych. W publikacji zebrano wyniki badania dla polskich koordynatorów projektów, a tam gdzie było to konieczne – zaprezentowano je na tle wyników badania międzynarodowego.
Publikację można pobrać z Czytelni FRSE: Koordynatorzy w działaniu.
Projekty mobilności edukacyjnych realizowane w ramach sektora Młodzież programu Erasmus+ to nie tylko dobra zabawa w międzynarodowym środowisku. Przede wszystkim są one działaniami edukacyjnymi, które pomagają młodym ludziom poszerzać horyzonty, budować pewność siebie i rozwijać znajomość języków obcych. Nie byłoby to jednak możliwe, gdyby nie praca i zaangażowanie koordynatorów tych projektów – osób odpowiedzialnych za pomysły na projekty, za złożenie wniosków o dofinansowanie, a także za zaplanowanie i organizację procesu uczenia się młodzieży. To na ich barkach spoczywa ciężar działań projektowych i to od ich pracy zależy powodzenie tych przedsięwzięć.
Badani koordynatorzy projektów to w większości kobiety w wieku średnio 34 lat, mające wykształcenie wyższe i ok. 10 lat doświadczenia zawodowego. Koordynatorzy najczęściej zajmowali się projektami na zasadzie wolontariatu, bez wynagrodzenia. Rodzaj zatrudnienia w projekcie był zaś silnie skorelowany z wiekiem badanych – młodsi koordynatorzy częściej pracowali na zasadzie wolontariatu, starsi zaś jako etatowi pracownicy organizacji realizującej projekt. Zdecydowana większość badanych łączyła w projekcie funkcje edukacyjne i organizacyjne, co oznacza, że koordynatorzy projektów muszą być osobami wszechstronnymi, są zobowiązani nie tylko prowadzić projekty od strony merytorycznej, lecz także organizować je od strony technicznej.
Realizacja projektów wpływała najczęściej na umiejętności badanych koordynatorów związane z uczeniem się międzykulturowym i kompetencjami miękkimi. Równie często respondenci deklarowali także wzrost swoich umiejętności w zakresie zarządzania projektami, samodzielnego planowania i realizacji działań oraz znajomości języków obcych. Badani nauczyli się ponadto lepiej radzić sobie z nieoczekiwanymi sytuacjami, które mogą wydarzyć się podczas projektów międzynarodowych, oraz lepiej przygotowywać i realizować tego typu działania. Dzięki realizacji projektów zdecydowana większość ich koordynatorów także nawiązała kontakty z innymi pracownikami młodzieżowymi z zagranicy, z którymi planują realizację podobnego rodzaju przedsięwzięć w przyszłości. Wyniki badania pokazują zatem, że osoby pracujące w sektorze pracy z młodzieżą nabywają kompetencji zawodowych, które mogą później wykorzystywać w realizacji kolejnych przedsięwzięć. Uczestnictwo w projektach miało wpływ nie tylko na rozwój kompetencji i umiejętności koordynatorów, lecz także na ich postawy i zachowania. Zdecydowana większość z nich przyznała, że po realizacji projektów w większym stopniu uczestniczy w życiu demokratycznym i politycznym. Zmianę postaw obserwowano najczęściej wśród najmłodszych koordynatorów: częściej niż ich starsi koledzy deklarowali, że mają aktywny wkład w ochronę środowiska i że angażują się w działania przeciwko dyskryminacji, ksenofobii, nietolerancji i rasizmowi. Częściej też angażowali się w życie demokratyczne i polityczne oraz w działalność obywatelską. Starsi koordynatorzy z kolei zdecydowanie częściej byli na bieżąco z aktualnymi informacjami dotyczącymi kwestii europejskich. Starsi koordynatorzy projektów mają w większym zakresie niż ich młodsi koledzy świadomość w zakresie potencjalnych ścieżek kariery oraz swoich celów i aspiracji zawodowych. Mimo to, to właśnie młodsi koordynatorzy uważają, że ich szanse na rynku pracy wzrosły dzięki zaangażowaniu w unijne projekty edukacyjne.
Przeważająca większość respondentów uczestniczyła w co najmniej dziewięciu projektach finansowanych z unijnych programów edukacyjnych, zarówno w roli koordynatorów, jak i uczestników działań. Pokazuje to, że sektor pracy z młodzieżą korzystający ze wsparcia w ramach funduszy unijnych profesjonalizuje się i że dla wielu koordynatorów praca projektowa zmienia się z zajęcia dorywczego w zajęcie stałe.