Włączanie i różnorodność w programie Erasmus+
Włączanie
Erasmus+ promuje równe szanse, włączenie społeczne, różnorodność i sprawiedliwość. Skupia się na wspieraniu organizacji i osób o mniejszych szansach, oferując im odpowiednie zasoby. Narodowa Agencja oraz centra zasobów SALTO wspierają realizowane projekty, aby były bardziej włączające oraz otwarte dla osób narażonych na wykluczenie społeczne.
W ramach programu Erasmus+ opracowano strategie i środki na rzecz włączenia i różnorodności, aby ułatwić dostęp i usunąć bariery dla różnych grup. Na tej stronie zapoznają się Państwo z definicjami dotyczącymi włączania i różnorodności, naszą strategią, przydatnymi publikacjami oraz bezpłatnymi szkoleniami.
Program Erasmus+ kładzie duży nacisk na włączanie i różnorodność, dążąc do równego dostępu do edukacji dla wszystkich, niezależnie od pochodzenia czy sytuacji życiowej. Wspiera organizacje i osoby, które mogą mieć trudności z uczestnictwem w programie.
Włączenie i różnorodność to jeden z kluczowych priorytetów programu, który promuje równe szanse, różnorodność i sprawiedliwość. Organizacje są zachęcane do uwzględniania tych wartości przy tworzeniu swoich projektów, tak aby były dostępne dla różnych grup uczestników.
Wsparcie obejmuje między innymi:
- włączające podejście w organizacjach, aby realizowane projekty były dostępne dla różnych grup
- wsparcie Narodowych Agencji i centrów zasobów SALTO w realizacji włączających projektów
- zarządzanie elementami programu na poziomie centralnym przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury
- działania biur krajowych Erasmus+ oraz regionalnych centrów SALTO w państwach niestowarzyszonych z Programem
Bariery mogące utrudniać uczestnictwo
O realizacji priorytetu włączanie i różnorodność można mówić, jeśli Państwa działania skierowane są do osób, które narażone są na poniższe czynniki:
- Niepełnosprawność: obniżona sprawność fizyczna, umysłowa, intelektualna lub sensoryczna, która w interakcji z różnymi barierami może ograniczać pełne i efektywne uczestnictwo w życiu społecznym na równych zasadach z innymi obywatelami.
- Problemy zdrowotne: poważne choroby, choroby przewlekłe lub wszelkie inne sytuacje związane ze zdrowiem fizycznym lub psychicznym, które uniemożliwiają uczestnictwo w programie.
- Bariery związane z systemami kształcenia i szkolenia: słabe wyniki w systemach kształcenia i szkolenia, osoby wcześnie kończące naukę, młodzież NEET (młodzież niekształcąca się, niepracująca ani nieszkoląca się) oraz nisko wykwalifikowani dorośli. Bariery mogą wynikać z ograniczeń strukturalnych w systemach edukacyjnych lub braku uwzględnienia szczególnych potrzeb uczestników.
- Różnice kulturowe: problemy adaptacyjne osób z różnych środowisk kulturowych, zwłaszcza migrantów, osób uchodźczych, mniejszości narodowych i etnicznych, użytkowników języka migowego, osób mających trudności z adaptacją językową i integracją kulturową.
- Bariery społeczne: trudności w przystosowaniu społecznym, takie jak ograniczone kompetencje społeczne, zachowania antyspołeczne lub wysokiego ryzyka; bycie (byłym) przestępcą, osobą nadużywającą (w przeszłości) środków odurzających lub alkoholu lub marginalizacja społeczna. Inne bariery społeczne mogą wynikać z sytuacji rodzinnej, na przykład z bycia pierwszą osobą w rodzinie, która ma dostęp do wykształcenia wyższego, z bycia rodzicem (zwłaszcza osobą samotnie wychowującą dzieci), opiekunem, żywicielem rodziny, sierotą lub z mieszkania w przeszłości lub obecnie w placówce opiekuńczej.
- Bariery ekonomiczne: niekorzystna sytuacja ekonomiczna, na przykład niski poziom życia, niskie dochody, bycie osobą uczącą się, która musi pracować, aby się utrzymać, zależność od systemu opieki społecznej, długotrwałe bezrobocie, niepewna sytuacja lub ubóstwo, bezdomność, zadłużenie lub problemy finansowe.
- Bariery związane z dyskryminacją: dyskryminacja związana z płcią, wiekiem, pochodzeniem etnicznym, religią, przekonaniami, orientacją seksualną lub niepełnosprawnością, lub dyskryminacji wynikającej z wielu przyczyn (połączenia dwóch lub kilku wspomnianych rodzajów dyskryminacji).
- Bariery geograficzne: np. mieszkanie w regionach oddalonych, na obszarach wiejskich, na małych wyspach lub w regionach peryferyjnych/najbardziej oddalonych, na przedmieściach miast, na obszarach o słabiej rozwiniętej sieci usług (ograniczony transport publiczny, słaba infrastruktura) lub słabiej rozwiniętych obszarach w państwach trzecich.
Aby wdrożyć zasady włączenia, opracowano ramy środków na rzecz włączenia oraz strategię na rzecz włączenia społecznego i różnorodności. Celem jest zapewnienie łatwiejszego dostępu do finansowania dla szerszej grupy organizacji oraz dotarcie do większej liczby osób o mniejszych szansach. Ramy te mają na celu usunięcie barier i zwiększenie dostępności możliwości oferowanych przez program Erasmus+.