Ważne, ciekawe, interesujące – co się u nas dzieje
-
Europa dla Aktywnych
Data publikacji: 04.09.2023
Transformacja wymaga nowych kompetencji
– Siemens od lat uczestniczy w organizacji konkursów EuroSkills i WorldSkills. Projekty tego typu pomagają firmom w docieraniu do szkół, czyli do potencjalnych przyszłych pracowników, oraz pokazują, w jakim kierunku powinna zmierzać edukacja branżowa – mówi Maciej Zieliński, prezes Siemens Polska.
Jak postrzega pan znaczenie edukacji zawodowej dla rozwoju gospodarki?
Rozwój polskiej gospodarki przyspiesza za sprawą dynamicznie postępującej transformacji cyfrowej. Jesteśmy dziś znaczącym graczem na arenie europejskiej i światowej, oferujemy konkurencyjną, perspektywiczną przestrzeń dla nowoczesnych biznesów. W erze Przemysłu 4.0 wyzwaniem pozostaje jednak niedobór fachowców. Mamy w Polsce wiodące uczelnie, z których wywodzą się znakomici absolwenci. Rzecz jednak w tym, żeby ścieżki ich edukacji były adekwatne do potrzeb współczesnego rynku pracy – i tutaj niezwykle ważna jest współpraca biznesu z sektorem szkolnictwa wyższego. Drugą kwestią do pilnego zagospodarowania jest ograniczona liczba szkół branżowych w Polsce oraz wciąż niewielka popularność praktycznej nauki zawodu.
Czy i jak Siemens przyczynia się do zaspokojenia potrzeb rynku w zakresie kształcenia i pozyskiwania specjalistów?
Siemens od lat aktywnie wspiera uczelnie techniczne przez zaangażowanie ekspertów merytorycznych, współorganizację konkursów naukowych oraz oferowanie pakietów edukacyjnych czy wyposażenia laboratoriów. W przypadku szkolnictwa branżowego naszą rolę widzimy w przybliżaniu uczniom idei Przemysłu 4.0 i zachęcaniu ich do nauki zawodów – w tym tych tradycyjnych – przez pokazywanie ich atrakcyjności. Coraz więcej branż się technologizuje i w rezultacie oferuje nowoczesne i interesujące miejsca pracy. Przykładowo w branży obróbki metali stosuje się dziś zaawansowane obrabiarki sterowane numerycznie (CNC), a pracę spawaczy wspierają roboty, które odpowiednio zaprogramowane przejmują powtarzalne, czyli możliwe do zautomatyzowania czynności. Transformacja ta wymaga od pracowników zupełnie nowych kompetencji i umiejętności. Dlatego tak ważne jest, by kształcić je już na etapie szkół średnich.
Dlaczego Siemens Polska angażuje się w inicjatywy edukacyjne, m.in. w EuroSkills?
Włączając się w projekty wspierające edukację, chcemy ukazać pracę w znanych zawodach w nowym, uwspółcześnionym świetle. Zależy nam, by pokazywać młodym ludziom, jak perspektywiczne może być praktyczne kształcenie branżowe, oraz by budzić w nich ciekawość i fascynację, oswajać ich z nowym obliczem pracy epoki 4.0. Nasze zaangażowanie w EuroSkills pozwala uczestnikom doświadczać i testować najnowsze technologie, z którymi spotkają się w pracy – m.in. w zakresie sterowania przemysłowego, instalacji elektrycznych, frezowania CNC czy chłodnictwa i klimatyzacji. Wspieranie inicjatyw edukacyjnych jest niezwykle istotne z perspektywy społecznej. Im więcej młodych ludzi ma konkretne umiejętności pożądane na rynku pracy, tym większe są możliwości rozwoju ekonomicznego rodzimej gospodarki: inwestorzy chętniej lokują tutaj potencjał produkcyjny, a to sprawia, że ekonomia staje się bardziej konkurencyjna i silniejsza. Młodzi ludzie są więc kluczowym ogniwem rozwoju każdego kraju. Wierzę, że obowiązkiem odpowiedzialnych firm technologicznych jest wyznaczanie standardów oraz demokratyzacja i transfer wiedzy dla dobra całych społeczności.
Jakie korzyści widzą państwo we współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji?
Inicjatywy jak te prowadzone przez FRSE są nie tylko inwestycją w młode talenty, tak dziś potrzebne na rynku pracy. To także istotny wkład w pogłębianie dialogu międzysektorowego, który przyspiesza reformowanie edukacji branżowej i tym samym przyczynia się do rozbudowy nowoczesnej i innowacyjnej gospodarki. Organizacje takie jak FRSE dają silny bodziec do podnoszenia świadomości w tym obszarze, znacząco wpływający na zmianę postrzegania edukacji branżowej. Siemens od lat aktywnie uczestniczy w organizacji konkursów EuroSkills i WorldSkills, także na poziomie centralnym, z ramienia koncernu Siemens AG. Projekty tego typu pomagają firmom w docieraniu do szkół, nauczycieli i uczniów, a więc do potencjalnych przyszłych pracowników, a także pokazują decydentom, w jakim kierunku powinna zmierzać przyszłościowa edukacja branżowa. Nasze zaangażowanie ma więc realny wpływ na rozwój systemu szkolnictwa, kształcenie kadr przyszłości, a w efekcie na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki. Postrzegamy to wszystko jako naszą społeczną odpowiedzialność.