Ważne, ciekawe, interesujące – co się u nas dzieje
-
Europa dla Aktywnych
Data publikacji: 30.12.2022
Zachęcają do myślenia i mobilności
Podnoszenie kreatywności przy pomocy metody Sześciu Myślowych Kapeluszy? Edukacja mobilna z wykorzystaniem gry Pokémon GO? Innowacyjne projekty pchają edukację na nowe tory!
Jednym z pionierskich projektów dotyczących metod nauczania, który otrzymał dofinansowanie z programu Erasmus+, jest „innCREA” przygotowany przez warszawską firmę V-Systems. – Stawiamy na rozwijanie kreatywności, bo to jest klucz do sukcesu we współczesnym świecie i jedna z ważniejszych kompetencji. Nasz program nauczania będą mogli wykorzystać wykładowcy i studenci, ale z powodzeniem można go też stosować np. w przedsiębiorstwach, które chcą rozwijać swoich pracowników – wyjaśnia Joanna Surwiłło, koordynatorka projektu.
Na czym polega pomysł? Cel ogólny to przygotowanie, dostosowanie i wdrożenie zintegrowanego pakietu programów szkoleniowych obejmującego metodologię oraz materiały dydaktyczne i kursy online, które rozwiną innowacyjne myślenie uczestników.
Sześć Kapeluszy Myślowych
– Rozpoczynając projekt, zadaliśmy sobie pytanie: czy można zmierzyć poziom kreatywności danej osoby lub grupy? Naszym zdaniem tak! – podkreśla Surwiłło. I kontynuuje: – Pierwszym modułem „innCREA” jest więc audyt, test poziomu pomysłowości, umiejętności wyszukiwania unikatowych rozwiązań danego problemu. Nawet jeśli początkowe wyniki są przeciętne, to kreatywne myślenie może być rozwijane. I dlatego w naszych pracach nad podręcznikiem i kursem online poświęciliśmy wiele miejsca na przygotowanie ćwiczeń, tak by studenci mogli wchodzić na coraz trudniejsze poziomy – zaznacza. Jedna z metod nosi nazwę Sześć Myślowych Kapeluszy.
Uczestnicy ćwiczenia muszą zmierzyć się z danym problemem, reprezentując z góry określony punkt widzenia. Na przykład osoba w czarnym kapeluszu prezentuje pesymistyczne podejście, w niebieskim – oparte na logice, a w zielonym – na nowych pomysłach.
– Chodzi o to, żeby pokazać, że do każdej sytuacji można podejść z różnych stron. To rozwija nie tylko pomysłowość, ale również miękkie kompetencje. Chcemy zmusić do kreatywnego myślenia – przekonuje Surwiłło.
Zdaniem Rafała Wojszki, kierownika projektów międzynarodowych w V-Systems, takie problemowe crash kursy pomagają nabrać pewności siebie i rozwinąć kreatywność. – Ma to podstawy w badaniach prowadzonych przez uczelnie na świecie. Przy naszym projekcie współpracowaliśmy m.in. z prestiżowym Luiss Business School w Rzymie (Włochy), Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Vaasa (Finlandia) oraz Wyższą Szkołą Agrobiznesu w Łomży. Wierzymy, że efekty tej pracy podniosą jakość edukacji w Polsce – dodaje Wojszko.
Mobilność to podstawa
Innowacyjny projekt powstaje też na Uniwersytecie Zielonogórskim. Pracownicy tej uczelni, a zarazem beneficjenci programu Erasmus+, dr hab. Mariusz Kwiatkowski oraz dr Dorota Bazuń, realizują program „SoMoveED” dotyczący mobilnej edukacji społecznej. Co kryje się pod tym hasłem? – Od kilku lat badam zagadnienia rewitalizacji społecznej i zauważyłem, jak ważne są mobilne konsultacje z mieszkańcami i jak wiele błędów popełniają niektóre samorządy w tej kwestii – tłumaczy dr Kwiatkowski. – Stało się jasne, że wyjścia w tzw. teren, oględziny miejsca, badania i rozmowy na żywo, przynoszą najlepsze efekty. Świetnym tego przykładem jest rewitalizacja zabytkowej części Strzelec Krajeńskich, gdzie przy użyciu odpowiednich metod nie dość, że odrestaurowano ważną część miasta i nadano jej nową funkcjonalność, to jeszcze spełniono oczekiwania mieszkańców.
Zdaniem zielonogórskich badaczy w naszym systemie edukacji brakuje odpowiednich narzędzi, metodologii oraz ram pracy wykładowców w zakresie organizacji zajęć dydaktycznych w ruchu. – Chcemy to zmienić i usystematyzować, aby te nowe standardy pojawiły się na polskich uczelniach, tak by wykładowcy nie bali się wychodzić ze studentami w teren, żeby wiedzieli, na jakich zasadach można to zrobić i jak to powinno wyglądać – przekonuje dr Bazuń.
Aby osiągnąć ten cel, w ramach „SoMoveED” powstają trzy książki: zbiór tekstów naukowych na temat metod mobilnych, podręcznik dla studentów oraz zestaw narzędzi dla nauczycieli. Nie zabraknie również filmów instruktażowych, kursu online czy nawet gier terenowych.
– Możliwości jest wiele. Jedna z naszych uczestniczek wymyśliła, w jaki sposób wykorzystać w edukacji grę na smartfony Pokémon GO, aby zachęcić studentów do pracy w terenie – dodaje dr Bazuń.
Jak podkreślają naukowcy, projekt nie jest przypisany do żadnej dyscypliny. Polski zespół liczy 12 osób, ale w przedsięwzięcie zaangażowało się ponad 40 osób. Twórcy „SoMoveED” podjęli współpracę z zagranicznymi partnerami, m.in. z Uniwersytetem w Bordeaux we Francji, Uniwersytetem Centralnego Lancashire w Wielkiej Brytanii oraz Uniwersytetem Madery w Funchal w Portugalii.
Projekty „Social Education on the Move (SoMoveED)” oraz „innCREA" finansowane są ze środków programu Erasmus+ Szkolnictwo wyższe w ramach Akcji 2 (Partnerstwa strategiczne). Liderem projektu „SoMoveED” jest Instytut Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Czas trwania: od 1 września 2020 r. do 31 sierpnia 2023 r. Wartość dofinansowania: ok. 392 tys. euro. Liderem projektu „innCREA” jest firma V-Systems z Warszawy. Czas trwania: od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2022 r. Wartość dofinansowania: ok. 250 tys. euro.