Konkurs EITA – Nominowane projekty z Polski

treść strony

EITA Lista nominowanych 2025

W 2025 roku liderzy europejskiego obszaru edukacji zostaną po raz kolejni uhonorowani Europejską nagrodą za innowacyjność w nauczaniu.

Temat przewodni tegorocznej edycji nagrody EITA to „Edukacja obywatelska”.
16 nominacji w 4 kategoriach przyznała Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) – Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.

Kategoria: edukacja szkolna (szkoły podstawowe i średnie ogólnokształcące)

W wyniku przedsięwzięcia wprowadzono program „Dwujęzyczny przedszkolak” wykorzystujący immersję językową, który pozwolił włączyć język angielski do zajęć przedszkolnych. Ponadto wprowadzono metodę loose parts i kodowanie na lekcjach matematyki oraz zajęcia z robotyki.

Udział w projekcie rozwinął w uczniach kompetencje obywatelskie, edukację medialną i krytyczne myślenie. Miał też na celu przygotować ich do świadomego uczestnictwa w procesach demokratycznych. Uczniowie dzielili się zdobytym doświadczeniem w społeczności szkolnej, współpracując z rówieśnikami, rodzicami i instytucjami, umożliwiając im stawanie się niezależnymi i aktywnymi obywatelami.

Projekt koncentrował się na wzmacnianiu równości płci, promowaniu aktywnego obywatelstwa oraz wspólnych wartości poprzez dialog, integrację i edukację. Skupiał się również na przełamywaniu stereotypów i zaangażowaniu w budowanie sprawiedliwego, demokratycznego społeczeństwa. W ramach projektu zastosowano innowacyjne, multidyscyplinarne podejścia metodologiczne, takie jak storytelling z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, Design Thinking, grywalizacja oraz uczenie rówieśnicze.

Projekt odegrał istotną rolę w przełamywaniu stereotypów dotyczących różnych narodowości. Uczniowie, pracując w międzynarodowych grupach, prowadzili dyskusje na temat różnic kulturowych, tworzyli grafiki oraz przygotowywali materiały edukacyjne. Poznając inne kultury i struktury społeczne, odkryli, że to właśnie różnorodność sprawia, że jesteśmy interesujący, a każda nowa informacja o innych ludziach jest wartością, za którą warto być wdzięcznym. Uczniowie uświadomili sobie również, jak wiele szkodliwych i nieprawdziwych stereotypów na temat różnych narodów znają i nieświadomie powielają, często przejmując je od dorosłych.

Kategoria: szkoły branżowe i techniczne

Projekt stworzył innowacyjne środowisko nauki, angażując całą społeczność szkolną i partnerów zewnętrznych, takich jak Urząd Ochrony Danych Osobowych czy lokalny sąd. Działania były realizowane w oparciu o naukę rówieśniczą, edukację obywatelską i odpowiedzialność cyfrową. Dzięki mobilnościom Erasmus+, interdyscyplinarnym działaniom i współpracy międzysektorowej promował wartości UE, demokrację i zaangażowanie obywatelskie.

Projekt przyczynił się do rozwoju kluczowych kompetencji uczniów i nauczycieli. Uczestnicy pogłębili swoją wiedzę na temat Unii Europejskiej, zasad demokracji oraz zagrożeń wynikających z ograniczania wolności słowa. Wzrosła również ich świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego i historycznego, co sprzyjało kształtowaniu postaw otwartości i szacunku wobec europejskiej różnorodności. Dzięki wykorzystaniu multimedialnych materiałów edukacyjnych udostępnionych przez Parlament Europejski, inicjatywa zyskała uniwersalny i ponadczasowy charakter i objęła swoim zasięgiem również społeczność lokalną.

Projekt umożliwił uczniom, w tym osobom z mniejszymi szansami, udział w międzynarodowych wydarzeniach artystycznych, rozwijając ich umiejętności i perspektywy zawodowe. Tworzenie zespołów mieszanych sprzyjało współpracy międzykulturowej, a nauczyciele zdobyli nowe metody pracy i doświadczenie międzynarodowe. Różnorodność tradycji muzycznych wzbogaciła programy nauczania. Sukces projektu zaowocował dalszą współpracą, popularyzacją muzyki kameralnej i planami kolejnych wymian, wywierając trwały wpływ na szkoły i społeczności lokalne.

Projekt AI4Females został stworzony z myślą o promowaniu równości płci w edukacji STEM. Jego celem było wzmocnienie pozycji młodych kobiet poprzez rozwój nowoczesnych kompetencji cyfrowych w obszarach takich jak sztuczna inteligencja (AI) i Internet of Things (IoT). Inicjatywa ta skutecznie przeciwdziałała nierównościom i wspierała różnorodność w sektorach technicznych, oferując równe szanse rozwoju. Projekt inspirował młode kobiety do podejmowania ścieżek kariery w nowoczesnych branżach technologicznych, otwierając przed nimi nowe perspektywy zawodowe.

Kategoria: edukacja dorosłych

Projekt wzmocnił pozycję seniorów i edukatorów dorosłych, rozwijając ich umiejętności krytycznego odbioru mediów, zaangażowanie obywatelskie oraz pewność siebie w świecie cyfrowym. W dobie dezinformacji i nadmiaru treści, kompetencje te są szczególnie istotne. Proces współtworzenia podniósł poczucie własnej wartości uczestników oraz ich przynależności do społeczności. Rezultaty projektu – takie jak kurs, przewodnik metodyczny i tablice edukacyjne – są ogólnodostępne i szeroko wykorzystywane przez biblioteki, organizacje pozarządowe oraz instytucje lokalne, inspirując kolejne inicjatywy w całej Europie.

Projekt okazał się wyjątkowym doświadczeniem dla dorosłych uczestników, z których wielu po raz pierwszy wyjechało za granicę, biorąc udział w innowacyjnej formule nauki rówieśniczej. Poznając działania podejmowane przez społeczności w innych krajach, zyskali nową perspektywę i inspirację do własnego zaangażowania. Udział w przygotowaniach i podział obowiązków wzmocniły ich kompetencje podstawowe, pewność siebie, samodzielność i motywację. Projekt stał się silnym i inspirującym przykładem edukacji dorosłych opartej na aktywnym uczestnictwie.

Projekt koncentrował się na nieformalnej edukacji seniorów, ukierunkowanej na lepsze zrozumienie wspólnych wartości Unii Europejskiej. Jego celem było dostarczenie rzetelnej wiedzy na temat UE, ukazanie form wsparcia oferowanego osobom starszym oraz kształtowanie postaw obywatelskich. Szczególny nacisk położono na rozwijanie myślenia krytycznego i edukację medialną, zwłaszcza w kontekście przeciwdziałania dezinformacji na temat UE wśród seniorów.

To oryginalny, innowacyjny i holistyczny projekt skierowany do instytucji zajmujących się edukacją dorosłych w społecznościach lokalnych. Dzięki efektywnej, międzynarodowej wymianie doświadczeń połączył kluczowe obszary — tożsamość, więzi społeczne, inkluzję, aktywne uczestnictwo, wartości proekologiczne, współtworzenie oraz budowanie sieci kontaktów — w spójną metodologię „6 ścieżek do Micropolis” oraz praktyczne wytyczne zawarte w modelu „6 kroków do silnych społeczności lokalnych”. Wszystkie elementy zostały przedstawione w atrakcyjnej, wizualnej formie w Przewodniku.

Kategoria: European Language Label

Projekt wywarł znaczący wpływ na uczniów, rozwijając ich kompetencje językowe, społeczne oraz wzmacniając pewność siebie. Dla wielu uczestników to było przełomowe doświadczenie, które otworzyło nowe perspektywy na przyszłość. Uczniowie mieli okazję posługiwać się językiem angielskim oraz językiem kraju goszczącego w codziennych sytuacjach, co potwierdziło, że znajomość języków obcych jest kluczowa zarówno w komunikacji międzynarodowej, jak i w rozwoju osobistym. Innowacyjne metody zainspirowały innych nauczycieli, a zaangażowanie rodziców i społeczności lokalnej rozszerzyło wpływ projektu poza samych uczestników.

  • Taste of Knowledge 
    Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi Fundacji Szkolnej w Warszawie

Projekt wprowadził innowacyjne podejście do nauczania języków obcych, łącząc je z tematyką kulinarną oraz przedmiotami z obszaru STEM. Dzięki temu nauka stała się bardziej angażująca, funkcjonalna i osadzona w kontekście życia codziennego. Szczególną uwagę poświęcono włączeniu uczestników z mniejszymi szansami, oferując im dostęp do atrakcyjnych materiałów edukacyjnych oraz przestrzeń do rozwijania kreatywności. Projekt przyczynił się również do wzrostu zainteresowania rzadziej używanymi językami, pogłębiania kompetencji międzykulturowych oraz promowania idei uczenia się przez całe życie.

Projekt wykorzystywał nowoczesne, zorientowane na ucznia metody nauczania, sprzyjające aktywnemu uczestnictwu i inkluzywności. Łączył naukę języków z zaangażowaniem obywatelskim i wymianą międzykulturową, wspieraną przez technologie. Dzięki zastosowaniu grywalizacji, edukacji dwujęzycznej oraz szerokiego, interdyscyplinarnego podejścia do nauki języków, projekt rozwijał kreatywność, postawy obywatelskie i promował wartości Unii Europejskiej.

Projekt wykorzystał nowoczesne, zorientowane na ucznia metody dydaktyczne, sprzyjające aktywnemu uczeniu się i inkluzywności. W umiejętny sposób połączył doświadczenia językowe, wymianę kulturową i edukację sportową z nowoczesnymi technologiami, takimi jak wirtualna rzeczywistość czy analiza danych. Dzięki zastosowaniu interaktywnych narzędzi, grywalizacji oraz współpracy na platformie eTwinning, projekt skutecznie rozwijał kompetencje cyfrowe, kreatywność, umiejętność pracy zespołowej i porozumienie międzykulturowe.