Sojusz ACE2EU
Konsorcjum dziewięciu europejskich uniwersytetów i wyższych szkół technicznych ACE2-EU funkcjonuje od 2023 roku. Jego celem jest przygotowanie zrównoważonej transformacji społeczeństwa zgodnie z myślą przewodnią: Podejmowanie wyzwań przyszłości – zrównoważona transformacja społeczna już dziś.
Misję tę uczelnie partnerskie realizują przez tworzenie programów i inicjatyw wspierających studentów, dydaktyków i badaczy oraz współpracowników instytucjonalnych sojuszu w rozwijaniu kompetencji niezbędnych, by stawiać
czoło wyzwaniom społecznym w Europie. Ponadto konsorcjum zapewnia uczelniom członkowskim pomoc w realizacji ich misji edukacyjnej i badawczej, a także we wdrażaniu innowacji oraz w pełnieniu służby na rzecz społeczeństwa.
Sojusz pozyskał do współpracy 56 partnerów z Europy, wśród nich m.in. władze państwowe i korporacje przemysłowe.
Instytucje partnerskie:
- Santarém Polytechnic University (lider sojuszu)
- Carinthia University of Applied Sciences
- Constantin Brâncuși University of Târgu-Jiu
- Francisco de Vitoria University
- Goce Delcev University
- Ingolstadt University of Applied Sciences
- Kaunas University of Applied
- Engineering Sciences
- Latvian Academy of Culture
- Medical University of Gdańsk
Dofinansowanie: 14 500 000 euro
Rozmowa z prof. dr. hab. n. farm. Michałem Markuszewskim, prorektorem ds. nauki, rektorem elektem Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego
Czy konsorcjum ma specjalizację?
Hasłem przewodnim jest przygotowanie społeczeństw do zrównoważonej transformacji społecznej. Chcemy to osiągnąć przez podniesienie jakości dydaktyki i przez współpracę z partnerami zewnętrznymi. Uniwersytety Europejskie to ważna inicjatywa akademicka i warto, by uczelnie w niej uczestniczyły. Stworzyliśmy z partnerami taki sojusz, który pomoże nam mieć udział w zrównoważonej transformacji społecznej. To, że w sojuszu są uczelnie o różnym charakterze: medyczne, techniczne, artystyczne, biznesowe, pozwoli nam na stworzenie różnych specjalistycznych kompetencji, które są potrzebne, by sprostać wyzwaniom społecznym. To są problemy zarówno ekologiczne, jak i cyfrowe, zdrowotne i kulturowe. Liczymy, że z tej różnorodności naszych kompetencji i wiedzy uda się stworzyć nową jakość, która będzie przydatna dla uniwersytetów, ale przede wszystkim dla społeczeństw w naszych krajach. Konsorcjum nie jest skoncentrowane na jednej dyscyplinie badawczej czy dziedzinie życia społecznego. Chcemy stworzyć programy i metody (narzędzia) zwiększające doświadczenie zawodowe: inkubator naukowy, nowe międzynarodowe formy kształcenia studentów, platformę e-Campus do zdalnego zarządzania i realizacji wspólnych projektów.
Jakie to będą międzynarodowe formy współpracy?
Ich istotnym elementem będzie mobilność międzynarodowa. Nasze działania koncentrować się będą wokół trzech osi: dydaktycznej, naukowej i wymiany międzykulturowej. Zbudujemy cyfrową platformę e-Campus. To będzie oś dydaktyczna, na której zaproponujemy programy edukacyjne na różnych poziomach ram kwalifikacyjnych kształcenia. Druga oś to nauka – wspomagająca przedsiębiorczość i rozwój naszej społeczności badawczej. To będzie ARIES-Incubator (Inkubator Wsparcia Badań Stosowanych, Innowacji i Przedsiębiorczości UE, ang. Applied Research, Innovation and Entrepreneurship Support Incubator). Trzecia oś to wymiana międzykulturowa i oddziaływanie na społeczeństwo w ramach SPACE Centre (Centrum Partnerstw Społecznych i Zaangażowania Kulturalnego, ang. Societal Partnerships And Cultural Engagement Centre).
Czy z uczelniami w konsorcjum GUMed współpracował wcześniej?
Współpracowaliśmy z dwiema. Choć Politécnico de Santarém jest uczelnią techniczną, to jednak ma kierunek związany z naukami o zdrowiu. Prowadziliśmy wymiany akademickie studentów i pracowników badawczych. Z hiszpańskim Universidad Francisco de Vitoria mieliśmy natomiast wspólny projekt Erasmus Plus, także dotyczący nauk o zdrowiu. Inni partnerzy byli wcześniej nam nieznani, ale tylko do momentu, w którym zaczęliśmy przygotowywać projekt. W ciągu ostatniego roku ta znajomość szybko zaowocowała różnymi kontaktami. Już w grudniu odbyło się spotkanie w Santarém w Portugalii, na które byli zaproszeni doktoranci i studenci z uczelni zrzeszonych w sojuszu. Nasi studenci wspólnie z innymi nagrali filmy-wizytówki przedstawiające uczelnie i społeczność akademicką, które można zobaczyć na stronie internetowej ACE2-EU.
Zaczęliście współpracę, zanim formalnie sojusz został zaakceptowany przez Komisję Europejską, tak?
Tak. Komunikat o zaakceptowaniu naszego wniosku otrzymaliśmy wtedy, gdy w Portugalii odbywał się pierwszy BIP, tzw. Blended Intensive Program. Było to coś, co można określić jako szkołę letnią (był tam komponent wirtualny i stacjonarny). Dla GUMed udział w sojuszu to naturalny element rozwoju. Niewątpliwie czekają nas pewne zmiany strukturalno-organizacyjne związane z realizacją projektu. Chcemy być aktywnym, a nie malowanym partnerem, faktycznie działającym. Musimy tak teraz przeorganizować naszą strukturę administracyjną, aby optymalnie wykorzystać szansę, którą jest udział w konsorcjum.
Rozmawiała: Aleksandra Fandrejewska