Sojusz CHALLENGE.EU
Uczelnie tego sojuszu łączy duże doświadczenie współpracy z lokalnymi instytucjami i firmami. Ponadto wszystkie realizują innowacyjne programy w nauczaniu i transferze wiedzy. To jednak niejedyny wspólny mianownik ChallengeEU.
Konsorcjum tworzy dziewięć uczelni wyższych z Francji, Łotwy, Macedonii Północnej, Hiszpanii, Portugalii, Szwecji i ze Szwajcarii. Z Polski jest w nim Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
Sojusz ChallengeEU obejmuje w przybliżeniu około 83 tys. studentów i 9000 pracowników. Uczelnie, które wchodzą w jego skład, postawiły sobie za cel wspieranie innowacji społecznych, gospodarczych i technologicznych w regionach, w których działają uczelnie.
Dla studentów i pracowników naukowych ważne jest, że szkoły wyższe konsorcjum ChallengeEU, mają wdrożony system boloński. Polega on na tym, że tytuły i stopnie akademickie są podobne do tych amerykańskich. To trzy stopnie kształcenia: pierwszego stopnia (licencjacki), drugiego stopnia (magisterski) i trzeciego stopnia (doktorancki). System boloński wprowadzono na europejskich uczelniach, by zwiększyć prestiż europejskiego szkolnictwa wyższego i zbliżyć jego poziom do tego, jaki utrzymują uczelnie w Stanach Zjednoczonych. Dla uczelni z konsorcjum ChallengeEU system boloński ma konkretny wymiar – pozwoli imna szybsze podjęcie prac nad wspólnymi programami nauczania.
Na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim podkreślają, że międzynarodowe partnerstwo i udział w sojuszu ChallengeEU daje społeczności uniwersyteckiej wiele możliwości. Po pierwsze: studenci oraz doktoranci UWM będą mogli realizować studia nie tylko w Polsce, ale także na partnerskich uczelniach i tam rozwijać swoją wiedzę. Ponadto uczelnie zrzeszone w sojuszu deklarują gotowość do organizowania kursów pozwalających młodzieży akademickiej zdobywać dodatkowe kompetencje, które zostaną poświadczone odpowiednim certyfikatem. Zarówno studenci, jak i pracownicy będą brać udział w wyjazdach pozwalających nie tylko na zdobycie nowych doświadczeń, ale także wypracowanie sieci kontaktów. Takie bezpośrednie spotkania są dużo bardziej efektywne niż wykłady czy kursy online. Uczelnie, które od wielu lat realizują projekty z programu Erasmus + , dobrze znają znaczenie kontaktów wypracowanych na wyjazdach erasmusowych.
Ważnym elementem współpracy w ramach sojuszu będzie wspólne prowadzenie badań naukowych. To z pewnością przełoży się nie tylko na potencjał badawczy uczelni, ale i dydaktyczny. Na uczelni w Olsztynie są pewni, że studenci, którzy będą mieli szansę brać udział w dużych międzynarodowych projektach oraz uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez wykładowców z różnych uczelni, szybciej odnajdą się na rynku pracy. Do tego przyczynią się również praktyczne związki uczelni z konsorcjum z samorządem, organizacjami pozarządowymi i lokalnymi przedsiębiorstwami.
ChallengeEU na tle innych sojuszy Uniwersytetów Europejskich wyróżnia jeszcze jedna rzecz. To mocne podkreślenie kwestii równości. Wszyscy partnerzy zadeklarowali, że będą zaangażowani w budowanie inkluzywnych społeczności akademickich. To oznacza, że bez względu na tożsamość, płeć, zdolności, pochodzenie i cechy każdy student, pracownik naukowy czy administracyjny jest na tych uczelniach akceptowany i doceniany.
Instytucje partnerskie:
- Offenburg University of Applied Sciences (lider sojuszu)
- ECAM LaSalle
- European University of Lisbon
- European University of Valencia
- Latvia University of Life Sciences and Technologies
- Mid Sweden University
- South East European University
- University of Applied Sciences Northwestern Switzerland (Fachhochschule Nordwestschweiz)
- University of Warmia and Mazury in Olsztyn
Dofinansowanie: 14 400 000 euro
Rozmowa z prof. Jerzym Przyborowskim, rektorem UWM
Jaką Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie widzi dla siebie szansę jako uczestnik sojuszu?
Bardzo cieszę się z tego, że będziemy członkami wielkiej rodziny Uniwersytetów Europejskich. To ogromna szansa dla społeczności Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Przede wszystkim dla studentów, którzy w ramach tego programu będą mogli w nieograniczony sposób korzystać z możliwości zdobywania wiedzy, odbywania zajęć w różnych uniwersytetach i zdobywania dodatkowych umiejętności w ramach tzw. mikropoświadczeń. Taka była idea, by tworzyć wielki kampus europejski, który pozwoli na większą swobodę, większą różnorodność w kreowaniu własnej kariery.
Jaka uczelnia jest liderem sojuszu ChallengeEU?
Liderem całego przedsięwzięcia będzie nasz długoletni partner Hochschule Offenburg, z którym współpracujemy już od 2005 roku i prowadzimy wspólne kształcenie. Mamy więc przetarte ścieżki.
System boloński, który jest wdrożony na uczelniach należących do ChallengeEU, jest istotny nie tylko dla studentów?
Chcemy uwspólniać nasze programy kształcenia, tak, żeby studenci wszystkich tych uczelni mogli korzystać z tego programu, więc musimy pracować w tych samych realiach. Dotyczy to studentów, ale jest to też ogromna szansa dla badaczy i nauczycieli akademickich. Idea Uniwersytetów Europejskich ma zwiększać innowacyjność. To daje nam zupełnie inne możliwości doskonalenia umiejętności dydaktycznych – takiej europejskiej pedagogiki. Dzięki czemu mamy również możliwość ściślejszej współpracy, jeżeli chodzi o realizację projektów badawczych.
Rozmawiała: Alina Gierak