treść strony

Konsorcjum KreativEU to jedenaście uczelni, które postawiły sobie za cel utworzenie Uniwersytetu Europejskiego skoncentrowanego na kreatywnym potencjale europejskiego dziedzictwa kulturowego. Sojusz pracuje nad wykorzystaniem materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego, obejmującego m.in. krajowe i lokalne tradycje, folklor i rzemiosło, do badań nad tożsamością, pamięcią i dziedzictwem, tak aby przynosiło to korzyści społeczne. W swoich działaniach uczelnie partnerskie uwzględniają również tożsamość ekokulturową. W rezultacie członkowie konsorcjum pracują nad stworzeniem nowoczesnych programów edukacyjnych i badawczych, które połączą perspektywę kulturową z naukową oraz uwzględnią kontekst zarówno ekologiczny, jak i ery cyfrowej. Wszystkie te działania służą rozwiązywaniu problemów globalnych, m.in. dotyczących zmian klimatu, w tym zaniku bioróżnorodności.

Instytucje partnerskie:

  • Polytechnic Univeristy of Tomar (lider sojuszu)
  • Adana Alparslan Türkeş Science and Technology University
  • Breda University of Applied Sciences
  • D.A. Tsenov Academy of Economics
  • Opole University of Technology
  • Södertörn University
  • Trnava University
  • University of Camerino
  • University of Greifswald
  • University of South Bohemia in České Budějovice
  • Valahia University of Târgoviște

Budżet projektu: 14 400 000 mln euro

Rozmowa z dr inż. Anetą Kucińską-Landwójtowicz, prorektor ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym Politechniki Opolskiej 

Jaka główna idea jest związana z przystąpieniem uczelni do sojuszu? 
Nauka i edukacja nie mają granic. Na Politechnice Opolskiej kładziemy duży nacisk na współpracę międzynarodową. Studenci uczestniczą w międzynarodowej wymianie akademickiej oraz w zagranicznych programach stażowych. Każdego roku gościmy również młodzież z wielu ośrodków akademickich z Europy. Zatrudniamy zagranicznych naukowców, a nasi pracownicy wyjeżdżają na staże i badania na prestiżowe uczelnie. Angażujemy się w liczne projekty międzynarodowe z ośrodkami z różnych stron świata. Przez ostatnie lata m.in. współpracowaliśmy z koordynatorem KreativEU, czyli Instituto Politécnico de Tomar z Portugalii. Współpraca ta przede wszystkim opierała się na intensywnej wymianie studentów i pracowników w ramach programu Erasmus+, oraz publikacjach artykułów naukowych. Stąd też niejako naturalnym dla nas działaniem było przystąpienie do sojuszu, żeby łączyć możliwości, potencjały na czym skorzystają przede wszystkim studenci.

Jakich korzyści spodziewa się uczelnia oraz jakie cele sobie postawiła? 
Będziemy współpracowali, by wdrożyć innowacyjny model edukacyjny. Powstaną nowe interdyscyplinarne i międzynarodowe kierunki kształcenia, kursy dające możliwość uzyskania mikropoświadczeń oraz szkoły letnie dotyczące m.in.: dziedzictwa narodowego, architektury, kulturoznawstwa, etnografii, nauki o żywności, nauki o materiałach, technologii immersyjnych, sztucznej inteligencji, ekologii i planowania krajobrazu, zrównoważonego rozwoju, ekonomii, marketingu i zarządzania. Zaplanowaliśmy także kursy w ramach kształcenia ustawicznego, wykłady otwarte oraz wydarzenia promujące uczenie się przez całe życie (Lifelong Learning – LLL). Zamierzamy zbudować Centrum Doskonałości KreativUE w zakresie edukacji cyfrowej oraz sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence – AI). Powstanie edukacyjna platforma cyfrowa, biblioteka cyfrowa, nagramy cykl podcastów.

Na czym będzie polegała współpraca pomiędzy uczelniami? 
Studenci, doktoranci i inni pracownicy będą mogli płynnie przemieszczać się pomiędzy uczelniami aby studiować, szkolić się, uczyć, prowadzić badania, pracować lub świadczyć usługi we wszystkich instytucjach partnerskich. Dzięki działaniom KreativeUE zwiększy się również możliwość uczestnictwa w nowych formach dydaktycznych, czyli Blended Intensive Programme (BIP) oraz Collaborative Online International Learning (COIL). W planie działań znajdują się także wspólne konferencje, festiwale studenckie oraz hackathony, czyli wydarzenia, promujące innowacyjność, kreatywność i współpracę. Jest też oferta dla studentów studiów doktoranckich dotycząca mobilności oraz staży naukowych.

Co może być problemem? 
Zapewne jednym z wyzwań będzie brak możliwości wystawiania wspólnych międzynarodowych dyplomów z więcej niż dwóch uczelni, ale w tej kwestii liczymy na wypracowanie rozwiązań ogólnosystemowych, na poziomie Komisji Europejskiej, które mogłyby zostać uznane i wprowadzone legislacyjnie również do obecnie istniejących systemów edukacyjnych we wszystkich krajach wspólnoty. KE ogłosiła już plan działania na rzecz ustanowienia dyplomu europejskiego.

Czy uczelnia musiała się w jakiś sposób przygotować do funkcjonowania w ramach konsorcjum? 
Pierwszym krokiem było utworzenie zespołu projektowego składającego się pracowników naukowych i administracyjnych pracujących nad wnioskiem projektowym z pozostałymi uczelniami sojuszu. Wprowadziliśmy już nowe formy dydaktyczne zwiększające mobilność studentów, pracujemy nad systemem mikropoświadczeń. W ostatnim roku powołano również konsorcjum 11 uczelni przygotowujących projekt. Podpisaliśmy umowę o współpracy oraz umowy indywidualne z każdą z uczelni. Uczestniczyliśmy w czterech konferencjach KreativUE, a jedną z nich zorganizowaliśmy na Politechnice Opolskiej. Wypracowaliśmy model współpracy, który teraz, dzięki pozytywnej decyzji KE, będziemy wspólnie realizować.

Rozmawiała: Aleksandra Fandrejewska