treść strony

Dziesięć uniwersytetów europejskich wraz z partnerem stowarzyszonym z Ukrainy – Uniwersytetem Państwowym w Mariupolu – połączyło swoje siły w ramach sojuszu T4EU. Przyświecającym im celem jest kształcenie przedsiębiorców, którzy będą prowadzić transformację społeczno-gospodarczą w regionach. W rezultacie uczelnie partnerskie opracowują wspólne moduły dydaktyczne. Na Uniwersytecie Śląskim i Uniwersytecie w Kownie otworzą dwa nowe kierunki kształcenia: międzynarodowe studia z zakresu nauk politycznych i dyplomacji oraz aquamatykę (zarządzanie zasobami wodnymi), których absolwenci będą uzyskiwać podwójne dyplomy. Obie te szkoły wyższe we współpracy z Uniwersytetem w Trieście pracują również nad wspólnym programem dydaktycznym z zakresu zmian klimatycznych i środowiskowych. Z kolei w ramach programu Erasmus Mundus Uniwersytet Śląski z Uniwersytetem Jean Monnet oraz z Portugalskim Uniwersytetem Katolickim uruchomią wspólny program kształcenia w dziedzinie digital creativity.

Instytucje partnerskie:

  • Saarland University (lider sojuszu)
  • Catholic University of Portugal
  • Estonian Academy of Arts
  • Jean Monnet University
  • Sofia University St. Kliment Ohridski
  • University of Alicante
  • University of Primorska
  • University of Silesia in Katowice
  • University of Trieste
  • Vytautas Magnus University

Budżet projektu: 14 399 641 euro

Rozmowa z prof. dr hab. Małgorzatą Myśliwiec, koordynatorką projektu Transform4Europe na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach

Jedenaście uniwersytetów tworzących konsorcjum Transform4Europe połączyło siły, aby kształcić europejskich przedsiębiorców wiedzy. Kim mają być ci przedsiębiorcy wiedzy i jakie zadania ich czekają?
Europejscy przedsiębiorcy to osoby, które dzięki swoim kompetencjom, umiejętnościom i wiedzy będą w stanie wchodzić we współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym i odpowiadać na najbardziej pilne wyzwania tego otoczenia. A zatem dzięki tej wiedzy, kompetencjom i umiejętnościom, które zdobędą w murach Uniwersytetu Śląskiego oraz wszystkich innych uczelni wchodzących w skład Uniwersytetu Europejskiego T4EU, będą mogli rozwiązywać bieżące problemy swojego otoczenia społeczno-gospodarczego oraz przyczyniać się do pozytywnej transformacji swoich regionów.

Wśród celów, jakie postawił sobie sojusz T4EU, znajduje się też tworzenie wspólnych, międzynarodowych kierunków studiów.
Tak, już od nowego roku akademickiego Uniwersytet Śląski razem z francuskim Uniwersytetem Jean Monnet i portugalskim Uniwersytetem Katolickim uruchomi – w ramach programu Erasmus Mundus – wspólny program kształcenia Digital Creativity. Nie wykluczamy, że w przyszłości na wszystkich uczelniach naszego uniwersytetu europejskiego powstanie taki wspólny kierunek studiów. Poza tym Uniwersytet Śląski w Katowicach razem z dwoma innymi partnerami – uniwersytetami w Kownie i w Trieście – pracuje nad wspólnym programem kształcenia dotyczącym współczesnych globalnych wyzwań pod kątem zmian klimatu i zmian środowiskowych. Uzyskaliśmy już grant z programu Erasmus Mundus Measure Designe na dopracowanie tego programu studiów. W obydwu wymienionych przypadkach to Uniwersytet Śląski w Katowicach jest liderem. Natomiast już w październiku tego roku na Uniwersytecie Śląskim i Uniwersytecie w Kownie zostaną uruchomione dwa kierunki kształcenia, których absolwenci otrzymają podwójny dyplom. Jeden to międzynarodowe studia nauk politycznych i dyplomacji, a drugi to aquamatyka, czyli nowoczesne zarządzanie zasobami wodnymi. W ramach konsorcjum T4EU podjęliśmy też próby tworzenia wspólnych modułów. Proponujemy np. opracowany – razem z Uniwersytetem w Kownie – wspólny moduł kształcenia Data Science na kierunku informatyka i muszę zaznaczyć, że cieszy się on wśród studentów dużą popularnością. 

Kształcenie studentów z różnych uczelni, np. w ramach wspólnych modułów, odbywa się za pośrednictwem platformy T4E Internet Platform, która umożliwia prowadzenie zajęć dydaktycznych na odległość. W czym jeszcze jest pomocna?
Stworzenie tej platformy było ogromnym wyzwaniem, ale się udało i nasza platforma świetnie się sprawdza, zarówno jeżeli chodzi o prowadzenie zajęć na odległość, jak i komunikację podczas codziennego funkcjonowania sojuszu. Uniwersytet Europejski T4EU jest ogromny, rozciąga się od Tallina w Estonii po Lizbonę w Portugalii, więc naszym głównym miejscem spotkań jest właśnie ta platforma. Za jej pośrednictwem odbywa się współpraca dydaktyczna, naukowa i administracyjna.

Konsorcjum T4EU dba również o wielojęzyczność. Podstawą komunikacji jest język angielski, ale studenci, doktoranci i pracownicy mają zapewne możliwość poznawania również innych języków. Partnerów chcieli państwo zachęcać zaś do nauki języka polskiego. Z jakim skutkiem?
W ramach konsorcjum odbywają się liczne kursy językowe oraz tzw. letnie szkoły. Przykładowo uczelnia z Kowna oferuje kursy aż z 30 języków. Inną propozycją językowego kształcenia są spotkania z cyklu Languages for Lunch. To nowy format nauczania, który wdrażamy i praktykujemy na Uniwersytecie Śląskim. Kiedy przyjeżdżają do nas studenci z uczelni partnerskich, to w przerwach między zajęciami uczą naszych studentów swoich ojczystych języków i dostają za to dodatkowe punkty ECTS. Sprawdza się to świetnie w przypadku języka hiszpańskiego, francuskiego i niemieckiego. Takie nieformalne rozmowy z rówieśnikami z innych krajów, prowadzone chociażby w przerwie na lunch, pozwalają studentom na językowe dokształcanie się w luźnej atmosferze.

Jedną z form proponowanych przez sojusz mobilności są Transform4Europe Week. Co to za inicjatywa?
Transform4Europe Week to krótkie formy mobilności, podczas których studenci spotykają się „na żywo”, aby w krótkim czasie, bo w ciągu zaledwie tygodnia, zrealizować zajęcia z określonego modułu. Takie spotkania poprzedzają zazwyczaj zajęcia w formule online. Natomiast już na miejscu, kiedy studenci przyjadą na którąś z uczelni, mają – poza zajęciami dydaktycznymi – liczne imprezy i „wyjścia”, podczas których poznają kulturę, geografię i atrakcje turystyczne danego regionu.

Aby zachęcić studentów i pracowników do wyjazdów na partnerskie uczelnie, zostało powołane wspólne wirtualne biuro mobilności, które miało zająć się biurokracją związaną z takimi mobilnościami. 
To wspólne biuro mobilności już powstało, ale ciągle jeszcze ma charakter raczej konsultacyjny. Są to na razie grupy robocze składające się z pracowników wszystkich uczelni, którzy wymieniają się informacjami, doświadczeniami i pracują nad jego strukturą. Pamiętajmy, że każdy z uniwersytetów  organizujących mobilność musi podporządkować się przepisom krajowym i swoim narodowym agencjom programu Erasmus związanym z mobilnościami zagranicznymi. W związku z tym nie jest to takie proste, byśmy stworzyli sobie jedną sojuszową agencję na poziomie europejskim. Natomiast rzeczywiście ważną funkcją tego wirtualnego biura mobilności jest wymiana informacji. Spotykają się w nim przedstawiciele uczelni partnerskich i dyskutują, jak uprościć biurokrację, w jaki sposób można ułatwić studentom przejście przez nią, jak powinny działać Blended Intensive Programmes (BIP), czyli te nowe formy mobilności. Ciągle pracujemy w konsorcjum nad tym, aby jak najwięcej osób korzystało z różnych form mobilności. To biuro pomaga też studentom i pracownikom wyjeżdżającym na partnerskie uczelnie np. przy organizacji zakwaterowania.

Rozmawiała: Dorota Kruszewska