Edukacja bez granic. Raport FRSE 2022
Raport roczny z działalności FRSE podsumowuje przebieg Erasmusa+, EKS, PO WER oraz inicjatyw towarzyszących w drugim roku nowej perspektywy 2021–2027.
Celem ogólnym programu Budowania potencjału w dziedzinie sportu jest wspieranie działań i polityk związanych ze sportem w uprawnionych krajach z państw trzecich niestowarzyszonych z programem (region 1 i 2): Albanii, Bośni i Hercegowinie, Kosowie, Czarnogórze, Armenii, Azerbejdżanie, Białorusi, Gruzji, Mołdawii, terytorium Ukrainy uznanym przez prawo międzynarodowe (należy sprawdzić ograniczenia w przypadku Białorusi i Kosowa). Projekty realizowane w tym programie powinny odgrywać rolę narzędzia edukacyjnego wykorzystywanego jako środek promowania wartości, rozwoju osobistego i społecznego oraz tworzenia spójnych, zintegrowanych społeczności.
Realizacja działań w tym programie ma służyć:
Cele szczegółowe i obszary tematyczne:
Proponowane działania muszą być bezpośrednio związane z ogólnymi i szczegółowymi celami programu, tj. muszą odpowiadać jednemu lub większej liczbie celów i obszarów tematycznych wymienionych powyżej i obejmować cały okres realizacji projektu.
Aspekty horyzontalne
Oprócz uwzględnienia celów i obszarów tematycznych, już na etapie przygotowywania projektu i planowania działań zaleca się wzięcie pod uwagę wykorzystania i implementacji aspektów horyzontalnych programu Erasmus+. Ma to na celu zwiększanie wpływu i jakościowej realizacji projektów. Cele horyzontalne obejmują:
Przykładowe działania
Projekt może obejmować szeroki zakres współpracy, wymiany i komunikacji, m.in.:
Opisane powyżej aspekty i cele działań, do których będzie odnosił się projekt, powinny przełożyć się na oczekiwany wpływ projektu.
Kto może aplikować
O dofinansowanie mogą starać się organizacje i instytucje, publiczne lub prywatne, m.in.:
W projekcie mogą uczestniczyć publiczne lub prywatne przedsiębiorstwa (małe, średnie lub duże, w tym przedsiębiorstwa społeczne), nie mogą jednak odgrywać roli koordynatora, a ich udział w projekcie należy uzasadnić (wykazać wyraźną wartość dodaną). Udział takich podmiotów nie może również wiązać się z działaniami ukierunkowanymi na bezpośredni zysk z realizacji projektu.
Miejsce działań
Projekt powinien być realizowany w krajach organizacji w nim uczestniczących, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków, związanych z celami akcji. Do takich wyjątków mogą należeć np.:
Czas trwania projektu
Wnioskodawcy mają do wyboru trzy okresy realizacji działań. Projekty budowania potencjału mogą trwać rok, dwa lata lub trzy lata. Czas trwania projektu należy określić na etapie składania wniosku na podstawie celu projektu i rodzaju działań.
Kraje uprawnione do udziału w programie oraz minimalna liczba partnerów
Projekt Budowania potencjału może być realizowany przez co najmniej 4 organizacje, w tym:
Jak aplikować
Wnioski wypełnia się i składa w języku angielskim bezpośrednio do Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego z siedzibą w Brukseli, poprzez portal Funding & tender opportunities, po zarejestrowaniu się w systemie EU Login i uzyskaniu indywidualnego kodu PIC. Szczegółowe i wiążące informacje o zasadach ubiegania się o dofinansowanie w tej kategorii znajdują się w Przewodniku po programie Erasmus+.
Zasada przyznania i kwota grantu
Finansowanie projektów opiera się na systemie jednorazowych kwot ryczałtowych. Zostaną one określone w oparciu o szacunkowy budżet działań proponowanych przez wnioskodawcę, uszczegółowiony za pomocą tzw. pakietów prac (work packages). Kwota grantu mieści się w granicach od 100 000 do 200 000 euro i stanowi maksymalnie 80% szacunkowego budżetu (ustalonego po dokonaniu oceny).
Termin składania wniosków upłynął: 5 marca 2024 r., o godz. 17.00.
Raport roczny z działalności FRSE podsumowuje przebieg Erasmusa+, EKS, PO WER oraz inicjatyw towarzyszących w drugim roku nowej perspektywy 2021–2027.
Poradnik dla osób zainteresowanych realizacją projektów w Akcji 2. programu Erasmus+.
Raport roczny z działalności FRSE podsumowuje przebieg Erasmusa+, EKS, PO WER oraz inicjatyw towarzyszących w pierwszym roku nowej perspektywy 2021–2027.
Publikacja prezentuje wybrane projekty Europejskiego Korpusu Solidarności.
Podsumowanie badania losów edukacyjnych i zawodowych polskich studentów uczestniczących w programie Erasmus.