Prowadząca: Katarzyna Sawicka
- praktyk, Beneficjentka Edukacji szkolnej, członkini Grupy Doradczej przy Komisji Europejskiej ds. Edukacji holistycznej i dobrostanu
Edukacja holistyczna, czyli jaka? W czasie wystąpienia podejmiemy próbę zdefiniowania, czym jest podejście holistyczne i dlaczego warto inwestować w dobrostan w edukacji.
Na podstawie licznych badań wskazujących na pogorszającą się kondycję i odporność psychiczną dzieci i młodzieży, Komisja Europejska rekomenduje promowanie dobrostanu oraz profilaktyki zdrowia psychicznego jako obowiązkowego kluczowego celu edukacyjnego w edukacji XXI wieku, zintegrowanego z programem nauczania i wspieranego przez systemowe podejście obejmujące całą szkołę, również nauczycieli, zmagających się z wypaleniem zawodowym.
Badania potwierdzają, że włączenie do szkół kultury dobrostanu oraz profilaktyki zdrowia psychicznego, jest jedną z najskuteczniejszych strategii wspierania sukcesu edukacyjnego.
Coraz więcej o tym mówimy, ale też coraz wyraźniej widzimy, jak ważne szkoła ma potrzeby i wyzwania. Jak zadbać o szkołę systemowo? Co możemy zrobić oddolnie? Jakie narzędzia wybierać? Jak radzić sobie z kryzysami? Czym jest samoregulacja? Jak zadbać o własne zasoby, by móc wspierać dzieci i młodzież? Co wpływa na dobrostan i dlaczego tyle o nim mówimy? Gdzie szukać mocy i pomocy?
Dane PISA, WHO, UNESCO, NESET, liczne ekspertyzy, badania naukowe, opracowania społeczne – to zasoby, na podstawie których Grupa Ekspercka do spraw dobrostanu przy Komisji Europejskiej tworzyła przez ostatnie dwa lata swe rekomendacje dla szkół i ustawodawców europejskich w kontekście zdrowia psychicznego oraz jego niezaprzeczalnej roli w procesie edukacyjnym. „Pathways to School Succes”, „A Whole School Approach To Mental Health”, “Promoting supportive learning environments and supporting well-being at school”, “Resilience in School” – to drogowskazy, a “Guidelines on a systemic, whole school approach for well-being.” – to efekt pracy, którą zaprezentuję jako międzynarodowe spojrzenie na temat rezyliencji oraz podejście całościowe – holistyczne.