Konferencja „Standardy jakości Erasmusa w praktyce szkolnej” Zakopane, 15-17 września 2024 rok

treść strony

Konferencja „Standardy jakości Erasmusa w praktyce szkolnej” - PRELEGENCI

PRELEGENCI

  • dr Jędrzej Witkowski
    Prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO)

Z organizacją związany od 2005 roku, od 2018 jest jej prezesem. Ekspert edukacyjny, z wykształcenia doktor socjologii (Uniwersytet SWPS) i politolog (Uniwersytet Warszawski). Zajmuje się m.in. rozwojem kompetencji przyszłości, strategiami wprowadzania oddolnych zmian w szkołach oraz edukacją obywatelską i edukacją o polityce. Autor publikacji naukowych i ekspertyz a także publikacji metodycznych i przewodników dla nauczycieli oraz dyrekcji szkół. Inicjator i twórca programów edukacyjnych i programów doskonalenia dla placówek oświatowych. Jako ekspert współpracował m.in. z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Instytutem Badań Edukacyjnych, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, UNDP i wieloma organizacjami pozarządowymi. Uczestnik programu International Visitor Leadership Program Departamentu Stanu USA, absolwent Leadership Academy for Poland. Członek Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik.

--------------------------------------------------------------------------

  • dr hab. Marta Kowalczuk-Walędziak
    prof. UwB, Prodziekan ds. współpracy międzynarodowej, Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytet w Białymstoku

Marta Kowalczuk-Walędziak, doktor habilitowana nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesor uczelni w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych, prodziekan ds. współpracy międzynarodowej Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Wykładowczyni w Szkole Doktorskiej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Loránda Eötvösa w Budapeszcie. Certyfikowany tutor akademicki I stopnia. Zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą głównie kształcenia i rozwoju zawodowego nauczycieli, praktyki edukacyjnej opartej na badaniach naukowych (research-informed practice) oraz umiędzynarodowienia edukacji na różnych szczeblach. Autorka licznych publikacji na ten temat oraz kierowniczka i/lub wykonawczyni kilkunastu międzynarodowych projektów badawczych i rozwojowych, finansowanych ze środków krajowych i zagranicznych. Odbyła kilka długoterminowych staży naukowych i wizyt studyjnych w zagranicznych uniwersytetach (m.in. w Portugalii, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Belgii, we Włoszech i na Węgrzech). Członkini kilku towarzystw naukowych (np. Association for Teacher Education in Europe), sieci i grup eksperckich w zakresie długoterminowej mobilności edukacyjnej uczniów i kształcenia nauczycieli powoływanych przez gremia krajowe i zagraniczne (m.in. przez Komisję Europejską). Laureatka licznych nagród krajowych i zagranicznych za działalność naukową, dydaktyczną i organizacyjną. W 2016 roku otrzymała stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla Wybitnych Młodych Naukowców.

--------------------------------------------------------------------------

  • Katarzyna Sawicka
    praktyk, Beneficjentka Edukacji szkolnej, członkini Grupy Doradczej przy Komisji Europejskiej ds. Edukacji holistycznej i dobrostanu

Trenerka uważności w nurcie Mindfulness Based Cognitive Therapy MBCT-D oraz Uważność w Życiu MBCT-L, programów certyfikowanych przez Oxford Mindfulness Foundation. Jest członkinią Grupy Eksperckiej do spraw dobrostanu w edukacji przy Komisji Europejskiej - Commission Expert Group on supportive learning environments for groups at risk of underachievement and for supporting well-being at school. Laureatka EITA, European Innovative Teaching Award, nagrody przyznawanej przez Komisję Europejską za projekty realizowane w ramach programu Erasmus+. Wspiera wrażliwą edukację i uważne rodzicielstwo. Od dwudziestu lat związana z edukacją jako nauczycielka języków obcych, koordynatorka projektów i wymian międzynarodowych, tutorka.

Prowadzi 8-tygodniowe treningi oraz kursy i szkolenia oparte na uważności skierowane do osób chcących poprawić jakość życia i wzmocnić odporność, osób żyjących w napięciu, narażonych na stres i wypalenie, a także rodziców oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. Współpracuje z licznymi organizacjami wspierającymi zdrowie, rozwój osobisty i uważną edukację. Propagowanie treningu uważności traktuje jako ugruntowanie holistycznego spojrzenia na rozwój człowieka, obszar edukacji i wychowania, dążenie do dobrostanu, poprawy jakości życia oraz budowania dobrych relacji osobistych i zawodowych.

Wierzy, że pierwszym krokiem do zadbania o dziecko jest zadbanie o siebie, a szczęśliwi rodzice i szczęśliwi nauczyciele mają moc zmieniania świata.

--------------------------------------------------------------------------

  • Horacy Dębowski
    Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, członek Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej, pracownik naukowy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

W latach 2010–2017 ekspert w Instytucie Badań Edukacyjnych. Uczestniczył w pracach nad przygotowaniem i wdrożeniem zintegrowanego systemu kwalifikacji. Był ekspertem Ośrodka Rozwoju Edukacji w projekcie tworzenia podstaw programowych kształcenia w zawodach. Był wykładowcą w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych oraz Krajowej Szkole Administracji Publicznej.

Od ponad 10 lat prowadzi projekty badawcze oraz wdrożeniowe w obszarze szkolnictwa zawodowego i rynku pracy dla polskich ministerstw oraz instytucji Unii Europejskiej. Reprezentuje Polskę w Grupie Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej. 

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierunek ekonomia.

--------------------------------------------------------------------------

  • Dorota Kuipers
    Dyrektor Krajowy AFS Polska

Doświadczona liderka w dziedzinie programów międzykulturowych, od 2018 r. pełniąca funkcję dyrektora krajowego Stowarzyszenia AFS Polska Programy Międzykulturowe. Z wykształcenia germanistka, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Wiedeńskiego. Bogate doświadczenie dydaktyczne obejmuje pracę wykładowczyni, egzaminatorki i koordynatorki sekcji niemieckiej (tłumaczenia ustne i pisemne) oraz koordynatorki sekcji tłumaczeń poświadczonych przy Katedrze UNESCO do badań nad przekładem i komunikacją międzykulturową Uniwersytetu Jagiellońskiego, w latach 1996 – 2018. Tłumaczka przysięgła języka niemieckiego i niderlandzkiego, aktywna członkini i ekspertka Polskiego Towarzystwa TEPIS oraz współautorka cenionego Kodeksu dla Tłumaczy. Dwukrotna stypendystka austriackiego Ministerstwa Kultury i Nauki. W ramach wykonywanej przez siebie funkcji dyrektora krajowego AFS Polska, zrealizowała szereg kluczowych inicjatyw i projektów, w tym: uzyskanie dla organizacji Znaku Jakości dla organizacji posiadających status wiodący, co umożliwiło realizację corocznych projektów długoterminowych mobilności w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, uzyskanie zgody z MSWiA na przyjmowanie cudzoziemców jako wolontariuszy, co pozwoliło na przyjmowanie wolontariuszy spoza obszaru UE, rozwinięcie Sieci Szkół Partnerskich AFS Polska, opracowanie i realizację warsztatów międzykulturowych prowadzonych w ramach bezpłatnej oferty dla nauczycieli i uczniów oraz liczne działania podejmowane na rzecz umiędzynarodowienia polskiej szkoły i popularyzacji długoterminowych zagranicznych mobilności edukacyjnych.

--------------------------------------------------------------------------

  • Elżbieta Zadrożniak
    II Liceum Ogólnokształcące im. św. Królowej Jadwigi w Siedlcach

  • Nauczyciel języka angielskiego w II Liceum Ogólnokształcącym im. św.Królowej Jadwigi w Siedlcach
  • Koordynator projektów Erasmus+ w sektorze Edukacja Szkolna, Akcja 1
  • Z ogromnym sukcesem realizuje grupowe oraz długoterminowe mobilności uczniów
  • Od 13 lat koordynuje projekty i realizuje je na najwyższym poziomie otrzymując:
    • dwukrotnie nagrodę European Language Label (w roku 2017 oraz 2022)
    • oraz Europejską Odznakę Jakości eTwinning (w roku 2021)
  • Pełni funkcję Przewodniczącej Zespołu Egzaminatorów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie do egzaminu maturalnego z języka angielskiego oraz egzaminu ósmoklasisty
  • Dba by szkoła w której pracuje postrzegana była jako placówka otwarta na mobilności edukacyjne i współpracę międzynarodową.

--------------------------------------------------------------------------

  • Jacek P. Kaczor
    Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie oraz Członek Sieci Ekspertów ds. uznawalności efektów kształcenia uczniów szkół średnich w toku długoterminowych mobilności edukacyjnych

Nauczyciel informatyki i dyrektor w I Liceum Ogólnokształcącym im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie. Członek Sieci Ekspertów UE ds. uznawalności efektów kształcenia uczniów szkół średnich w toku długoterminowych mobilności edukacyjnych. Od wielu lat przyjmuje i wysyła uczniów swojej szkoły na wymiany długoterminowe. Współpracuje z instytucjami organizującymi wymiany uczniów. Podejmuje działania na rzecz upowszechnienia wiedzy na temat możliwości udziału uczniów w wymianach.

--------------------------------------------------------------------------

  • Artur Wywigacz
    autor wielu projektów grywalizacyjnych, edukacyjnych, społecznych, ekspert Komisji Europejskiej oraz FRSE, współpracujący z sektorami Edukacja szkolna oraz Kształcenie i szkolenia zawodowe m.in. w temacie zarządzania projektem

Autor i współautor gier terenowych, animacyjnych, symulacyjnych oraz hybrydowych wykorzystywanych w edukacji młodzieży i dorosłych (m. in. SMILEURBO). Od wielu lat współpracuje z FRSE przy organizacji warsztatów, konferencji oraz w zakresie oceny wniosków na polu Edukacji szkolnej, zawodowej oraz Młodzieży. Od lat związany z sektorem NGO, głównie w zakresie realizacji i koordynacji projektów edukacyjnych, w tym w obszarze rozwoju kompetencji osobistych i obywatelskich (np. w zakresie wykorzystania gry symulacyjnej „CoopAxle” Oś Współpracy do promowania aktywnego udziału młodzieży w partycypacji obywatelskiej). Instruktor terapii zajęciowej, trener, koordynator projektów edukacyjnych podejmowanych we współpracy z administracją publiczną oraz szkołami państwowymi, a także ekspert KE na polu edukacji.

--------------------------------------------------------------------------

  • Grzegorz Zwoliński
    Politechnika Łódzka - Instytut Mechatroniki i Systemów Informatycznych, Beneficjent programu E+ (Przykład zastosowania nowych technologii w edukacji holistycznej – Projekt „Virtual reality for anxiety and mental stress reduction in university students”)

Grzegorz Zwoliński uzyskał tytuł magistra inżyniera na Wydziale Mechatroniki i Systemów Informatycznych Politechniki Łódzkiej w 1992 roku, a stopień doktora na tej samej uczelni w 1999 roku. Od ponad trzech dekad związany jest z edukacją akademicką, pełniąc funkcję wykładowcy na Politechnice Łódzkiej od 1993 roku oraz na Wyższej Szkole Informatyki i Umiejętności od 1995 do 2019 roku. Jego pasja i doświadczenie obejmują szeroki zakres nowoczesnych technologii i projektowania systemów, co znajduje odzwierciedlenie w jego pracy badawczej i projektowej.

Obecnie specjalizuje się w projektowaniu i testowaniu interfejsów użytkownika (UI), kładąc nacisk na intuicyjność i dostępność w dobie cyfrowej transformacji. Ma duże doświadczenie w programowaniu oraz projektowaniu systemów wysokoimmersyjnych, takich jak wirtualna rzeczywistość (VR), rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość mieszana (XR), które stają się coraz bardziej kluczowe w różnych dziedzinach, od edukacji po medycynę.

Jego umiejętności obejmują również web design i tworzenie aplikacji mobilnych, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego, które zapewniają dostępność i funkcjonalność dla jak najszerszej grupy użytkowników. Jest zaangażowany w akwizycję i przetwarzanie sygnałów biomedycznych, co pozwala na tworzenie innowacyjnych rozwiązań w medycynie i technologii zdrowotnej.

Dodatkowo, jego doświadczenie w grafice komputerowej i modelowaniu 3D stanowi ważny element jego działalności, umożliwiając tworzenie zaawansowanych wizualizacji i interaktywnych modeli, które wspierają projekty badawcze i komercyjne. Ponadto aktywnie uczestniczy w wielu międzynarodowych projektach, które koncentrują się na zastosowaniu nowych technologii w różnych sektorach.

--------------------------------------------------------------------------

  • Joanna Kosowska-Pikos
    Pedagog, wieloletni pracownik Kuratorium Oświaty w Krakowie, Ekspertka FRSE, Ekspertka KE

Nauczycielka z dwudziestopięcioletnim stażem. Od 2004 roku egzaminator maturalny Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. W latach 2008-2024 wizytator w Kuratorium Oświaty w Krakowie (Wydział Ewaluacji i Kontroli; Wydział Nadzoru Pedagogicznego); w latach 2017-2024 zastępca Rzecznika Dyscyplinarnego dla Nauczycieli przy Wojewodzie Małopolskim. Ekspert zewnętrzny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji od 2010 r. (Program Commenius; Erasmus+) w sektorach Edukacji szkolna, VET, Młodzież.

Od roku 2015 ekspert zewnętrzny Komisji Europejskiej (m.in. w sektorze edukacji szkolnej, VET, szkolnictwa wyższego); w latach 2015-2015 ekspert zewnętrzny Norwegian Centre for International Cooperation in Education w Bergen (Norwegian Programme for Global Academic Cooperation).

Uczestniczyła w licznych projektach edukacyjnych np. Teacher and Learning from an International Perspective – Promoting Excellence in Teaching (International Baccalaurate, AccelorMittal Foundation); Citizenship Education in Urban Contexts Mancherster 2005 (Council of Europe, British Council); Pilotaż Europejskiego Portfolio Językowego 16+) oraz konferencjach (IX International TEPE Conference Building Partnerships – Dundee; VI International SICI Conference Involving the Univolved – Amsterdam).

W roku 2007 otrzymała I nagrodę w konkursie czasopisma ,,Języki Obce w Szkole” Zastępstwo – lekcja, której nie można zmarnować.

Jej zainteresowania obejmują kwestie związane z etyką zawodu nauczyciela; nadzorem pedagogicznym jako narzędziem służącym podniesieniu jakości pracy nauczyciela; przywództwem edukacyjnym oraz założeniami IB (zarówno w zakresie dydaktyki i metodyki, jak i zarządzania).

--------------------------------------------------------------------------

  • Dorota Kamińska
    Politechnika Łódzka – Instytut Mechatroniki i Systemów Informatycznych, Beneficjent programu E+

Dorota Kamińska jest edukatorką i badaczką w Instytucie Mechatroniki i Systemów Informatycznych Politechniki Łódzkiej, założycielką i liderką Voxel Research Lab, obecnie koncentrującą się na technologiach immersyjnych i sztucznej inteligencji. Doświadczenie zdobywała za granicą w różnych ośrodkach, takich jak Uniwersytet w Tartu, Haas School of Business na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley czy HPI Academy w Poczdamie. Liderka kilkunastu krajowych i europejskich projektów badawczych, brała udział w wielu międzynarodowych projektach przemysłowych i edukacyjnych. Pasjonuje się analizą sygnałów biomedycznych w oraz praktycznymi zastosowaniami sztucznej inteligencji. Nieustannie poszukuje nowych wyzwań i możliwości rozwoju, wzbogacając swoją wiedzę i umiejętności poprzez udział w prestiżowych kursach, szkoleniach oraz seminariach na światowej klasy uniwersytetach i konferencjach naukowych.